19 July 2013

SEKETIKA DI RANTOOF PMC

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

happy Ramadhan Al Mubarak.

akhirnya hari ni gak dapat update post sepanjang berada di bulan ramadhan nie.ngeh

bz lah..nak wat cam ner..dengan kepenatan yang berganda, kerinduan sebagai anak perantau yang lagi maximun..perghh..perit kot life sorang2 tanpa family disisi..huwawawa

ok,,back to title.

conversation :

kak lin : ana, nak ikut akak tak? ( sambil ambil kunci generator )

mul : nak naik atas bumbung ke?

kak lin : ha'ah, dah lama tak check mesin kat atas tu..kang ada masalah nanti kita gak yang susah nanti.

mul : oraite kak..lets go..

kami mula menapak.

kak lin : ana, pernah naik atas ni tak?

mul : tak pernah pun kak..hehe

kak lin : dah bape lame keje kat sini sampai tak pernah naik? ( sambil berjalan ke mesin generator)

mul : hehe..almost 1 year lah kak..ngeh ( buat muka senyum kambing )

kak lin : ish3..budak ni kang..meh sini akak ajar..sekali je akk ajar..lepas tu akk nak kau leh buat sendiri.

mul : oraite kak!..( sambil buat tabik hormat menjunjnung peritah)

sesi pembelajaran bersama kak lin bermula dengan membuka pintu mesin generator.

apa yang penting 

- check level diesel kat tangki besar ni.

- check level air kat tong ni..lau kering, rosak mesin ni.

- check air battery kat side tong sebelah sane..ingat kena check semua.

- settle, test generator tuk 20 minit..

1 ) matikan emergency button.

2) pusing button dari auto ke test ( sebab nak test kan)

3 ) bila dah bunyi mesin tu, tunggu sampai 20 minit.

tamat separuh sesi pembelajaran.

penantian 20 minit sementara mesin generator itu di test.

mul : akk..keje sini memang multitasking kan? cakap je apa yang kita tak pernah buat? saya rasa kita semua buat. ( sambil duduk atas bumbung membuat nota )

kak lin : haha..tahu pun kau..untung keje kat sini sebab kita tahu buat semua keje.( sambil membetulkan duduk di sebelah saya.

mul : akak2..cam ner puasa tahun nie?

kak lin : penat lah ana,akk pun tak tahu apa yang penat sangat.

mul : saya ni lagi triple cheese burger kak penatnya dengan tak ade cuti nie.

kak lin : biasalah..junior kan? ( sambil angkat kening double jerk )

mul : haha..tue lah kak..kesian ( sambil melihat awan )

kak lin : ana, semua orang dah tukar phone dari kecik ke besar..kau tak nak tukar ke? ( sambil melihat phone mul di tangan )

mul : haha..akak nie..saya sayang phone saya..selagi masih boleh pakai, saya tak kan tukar.tu prinsip hidup saya. ( sambil lihat burung terbang di udara )

kak lin : kau tak nak macam orang lain ke? kau kan bujang..leh je kot nak beli ape pun.

mul : akak, bagi saya hidup bersederhana itu lah yang saya kejar..apa guna kita kaya tapi hati kita tak tenang? apa guna saya ada segalanya kalau di mata Allah saya nothing. 

kak lin : hmm..betul tu..( sambil termenung melihat tangki )

mul : akk jom..dah 20 minit kita test mesin generator tu..kang doktor datang klinik saya tak ada..pelik pulak nanti dia..haha

kak lin : jom.

sambungan pembelajaran penutupan mesin generator bermula.

- bila dah cukup 20 minit test, matikan buttan emergency nie and make surekan kedudukan button nie tempat yang normal.

- pastikan button test nie ke auto.

settle..semua pintu kunci.

tamat pembelajaran.

something to think :

hidup dengan expectation orang memang susah..sebab semua terasa tak lengkap je.

tapi kenapa tak nak hidup dengan expectation Allah..bukan hati ini akan menjadi tenang ke.

muhasabah.

salam ramadhan dari saya. (^_^)




No comments: